Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Irlandzki eksport towarów spożywczych w 2015 r. osiągnął 10,8 mld EUR

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Przemysław Buczkowski | 2016-01-20 21:50:28
eksport, irlandia, towary rolno-spożywcze

Irlandzki eksport żywności i napojów w 2015 r. wzrósł o 3%

Irlandzki eksport towarów spożywczych w 2015 r. osiągnął 10,8 mld EUR

Według wstępnych danych agencji Bord Bia irlandzki eksport żywności i napojów w 2015 r. osiągnął wartość 10,8 mld EUR. W porównaniu z poprzedzającym rokiem oznacza to wzrost o 3%, a w stosunku do 2009 r. aż o 51% (3,7 mld EUR). Najważniejszymi kategoriami w eksporcie byłby produkty mleczarskie (3,2 mld EUR), mięso wołowe (2,4 mld EUR), żywność przetworzona (1,8 mld EUR) oraz napoje (1,3 mld EUR).

W ubiegłym roku najszybciej rósł eksport napojów (o 10%), mięsa wołowego (o 6%) i owoców morza (o 4%).

Tabela przedstawiająca irlandzki eksport produktów spożywczych w latach 2014-2015

Kategoria produktu

2014
mln EUR

2015

mln EUR

(dane wstępne)
 

2015/2014
% +/-

Produkty mleczarskie

3.105

3.240

+4

Wołowina

2.280

2.410

+6

Żywność przetworzona

1.810

1.800

-1

Napoje

1.150

1.260

+10

Wieprzowina

580

570

-2

Owoce morza

540

560

+4

Drób

310

320

+3

Owoce i warzywa, zboża

230

240

+4

Mięso z owiec

220

230

+5

Zwierzęta żywe

245

195

-20

ŁĄCZNIE ŻYWNOŚĆ I NAPOJE

10.470

10.825

+3

 

Źródło: Bord Bia

Głównym rynkiem zbytu irlandzkich towarów spożywczych pozostaje nadal Zjednoczone Królestwo. Trafia tam 41% eksportu w tej kategorii stanowiąc wartość około 4,4 mld EUR. Eksport do pozostałych krajów europejskich w ubiegłym roku wyniósł 3,4 mld EUR (31%), a na pozostałe rynki międzynarodowe trafiła żywność warta 3 mld EUR (28%). W Europie poza Wielką Brytanią ważnymi odbiorcami irlandzkich towarów rolno-spożywczych są Niderlandy, Niemcy, Hiszpania oraz Polska.

Wzrosty w kluczowych obszarach produkcji rolno-spożywczej, korzystny kurs wymiany euro w stosunku do innych walut, lepsze wyniki w sprzedaży mięsa wołowego, owoców morza i napojów pozwoliły na zrównoważenie znaczącego spadku cen wyrobów mleczarskich.

Pod względem kierunków sprzedaży największą dynamikę odnotowano w relacjach z USA – wzrost o 19%. W ubiegłym roku duży wzrost irlandzkiego eksportu nastąpił także do Chin (+16%) i na Bliski Wschód (+12%), co pozwoliło na zbilansowanie 70% spadku sprzedaży do Rosji oraz niższych wyników w handlu z krajami Afryki.

W ujęciu ilościowym wzrosty eksportu widoczne były w szeregu kategorii towarowych, w tym m.in. mleka (o 11%) czy mięsa wieprzowego (8%), co przyczyniło się do wzrostu sprzedaży na łączną wartość 450 mln EUR.

W 2015 r. nastąpiło osłabienie kursu euro w stosunku do dolara amerykańskiego (o 16%) i funta brytyjskiego (o 10%). Poprawiona w ten sposób konkurencyjność oferty irlandzkiej przełożyła się na wyższy eksport o około 950 mln EUR.

Więcej informacji na temat irlandzkiego eksportu towarów spożywczych wraz z omówieniem sytuacji w poszczególnych kategoriach towarowych można znaleźć pod linkiem:

Raport za 2015 r. i prognoza na 2016 r.