Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Ceny towarów i usług w Irlandii

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Przemysław Buczkowski | 2017-06-16 13:33:17
ceny, konkurencyjność

W zakresie wszystkich pozycji objętych badaniem Polska posiada kosztową przewagę konkurencyjną i potencjalnie możliwe jest zwiększenie sprzedaży tych towarów na rynek irlandzki

W dniu 15 czerwca br. Eurostat opublikował dane nt. poziomu cen towarów i usług w poszczególnych krajach członkowskich UE w 2016 r. Z zestawienia wynika, że Irlandia jest drugim najdroższym państwem w ramach tego ugrupowania z wynikiem 125%, gdzie 100% oznacza średnią UE. Przed zieloną wyspą znalazła się jedynie: Dania (139%). Polska uplasowała się na 26 lokacie z wynikiem 53%.

Irlandia jest szczególnie droga w porównaniu z innymi krajami UE pod względem dwóch kategorii towarów. Pierwsza z nich to wyroby tytoniowe i alkohol. W tym kryterium zielona wyspa ma najwyższe ceny w całej UE i przyznano jej 175%. W Irlandii drogie są także środki transportu osobistego – czyli wszelkie pojazdy silnikowe, części zapasowe itp. (111%).

Na zielonej wyspie znacznie powyżej średniej UE kosztuje żywność i napoje bezalkoholowe (120%), usługi hotelowe i restauracyjne (120%) oraz odzież (112%). Stosunkowo lepiej w stosunku do najdroższych państw zielona wyspa wypada w kategorii urządzeń elektronicznych (100%).

Na podkreślenie zasługuje, że Polska oferuje najniższe ceny wśród wszystkich krajów UE w zakresie żywności i napojów bezalkoholowych (62%) oraz urządzeń elektronicznych (86%). Polska jest też jednym z tańszych krajów w zakresie wyrobów tytoniowych i napojów alkoholowych (68%) oraz środków transportu osobistego (83%).

W zakresie wszystkich ww. pozycji Polska posiada kosztową przewagę konkurencyjną i potencjalnie możliwe jest zwiększenie sprzedaży tych towarów na rynek irlandzki. Polska jest również atrakcyjna cenowo dla turystów z zielonej wyspy oferując stosunkowo niskie ceny usług restauracyjnych i hotelarskich (71%) oraz odzieży (90%).