Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Stan i perspektywy rozwoju sprzedaży polskich towarów rolno-spożywczych do Irlandii

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Przemysław Buczkowski | 2017-07-24 11:13:52
promocja, sprzedaż, żywność, napoje, targi

W strukturze polskiego eksportu do Irlandii artykuły rolno-spożywcze stanowią drugą najważniejszą grupę towarową

O wadze rynku irlandzkiego dla polskiego sektora spożywczego świadczy fakt, iż dla szeregu naszych towarów Irlandia jest jednym z najważniejszych rynków zbytu. I tak Irlandia w 2016 r. była:

  • szóstym odbiorcą polskich wędlin (kiełbas) (CN 1601),
  • dziewiątym rynkiem zbytu polskiego piwa (CN 2203),
  • dziesiątym rynkiem zbytu makuchów (CN 2306)
  • trzynastym rynkiem zbytu mięsa drobiowego (CN 0207) i przetworów mięsnych (CN 1602)
  • czternastym odbiorcą przetworów spożywczych z Polski (CN 2106)

W strukturze polskiego eksportu do Irlandii artykuły rolno-spożywcze, zarówno według danych polskich i irlandzkich, stanowią drugą najważniejszą grupę towarową. Według danych GUS w 2016 r. ich eksport wyniósł 182,5 mln EUR z udziałem 27,1% w całym polskim eksporcie do tego kraju, a według danych irlandzkich odpowiednio 163,8 mln EUR i 28,8%.

Wśród 25 największych pozycji towarowych w polskim eksporcie do Irlandii w 2016 r. aż 8 z nich to towary rolno-spożywcze:

L.P.

Kod CN

Dział CN

Wartość w tys. EUR

 

Dynamika eksportu 2016/2015

 

Udział w całości polskiego eksportu do Irlandii

2

0207

Mięso z drobiu

35.836,1

108,8

5,3%

7

2106

Przetwory spożywcze

17.585,9

105,1

2,6%

9

1602

Przetworzone wyroby z mięsa

13.889,7

96,1

2,1%

14

1601

Wędliny (kiełbasy)

9.173,4

77,0

1,4%

16

1905

Wyroby piekarnicze i ciastkarskie

7.546,8

83,8

1,1%

20

2203

Piwo

6.441,3

118,1

1,0%

22

0203

Mięso wieprzowe

6.176,6

46,6

0,9%

23

0406

Sery i twarogi

6.101,7

95,5

0,9%

 

 

…..

 

 

 

Sprzedaż polskich produktów rolno-spożywczych do Irlandii ogółem

182.491,6

92,6

27,1%

Kolejny rok z rzędu ważną pozycję w polskim eksporcie do Irlandii stanowiło mięso drobiowe. Analiza wyników za ostatnie lata wskazuje, że produkt ten ma szanse na dalsze umocnienie. W ubiegłym roku wśród głównych towarów rolno-spożywczych wzrosty odnotowano w sprzedaży: mięsa z drobiu (+8,8%), papierosów (+51%), przetworów spożywczych (+5,1%), piwa (+18,1%). Z kolei spadki odnotowano m.in. w sprzedaży przetworów z mięsa (-3,9%), wędlin (-23%), wyrobów piekarniczych (-16,2%), mięsa wieprzowego (-53,4%), serów i twarogów (-4,5%).

W 2016 r. bez wyraźnej przyczyny gwałtownie spadły dostawy mięsa wołowego (świeżego lub schłodzonego) - aż o 75%. O ile w 2015 r. sprzedawano je na zieloną wyspę na poziomie 13,7 mln EUR, tak w ubiegłym roku wartość ta zmniejszyła się do 3,4 mln EUR.

W ubiegłym roku zmniejszyła się także sprzedaż polskich jabłek, gruszek (-60%, 1,5 mln EUR), owoców miękkich (-58%, 0,8 mln EUR) i warzyw mrożonych (-9%, 1,3 mln EUR). Z kolei eksport owoców i warzyw konserwowych osiągnął wartość 1,7 mln EUR odnotowując wzrost o 821%. Sprzedaż soków owocowych i warzywnych wyniosła 5,1 mln EUR i zwiększyła się o 44%.

Jak widać wahania sprzedaży w tej kategorii są bardzo wyraźne, jednak można prognozować, iż w 2017 r. eksport w grupie artykułów rolno-spożywczych powinien osiągnąć około 200 mln EUR. O wynikach będzie decydował przede wszystkim poziom eksportu mięsa, przetworów spożywczych i papierosów. Sukcesywnie powinien rozwijać się eksport mięsa drobiowego, przetworów spożywczych, wędlin oraz przetworów z owoców i warzyw.

Z pewnością rozwojowi sprzedaży sprzyjać będzie polskie stoisko na dublińskich targach spożywczych Food, Retail & Hospitality Expo w dniu 13 września br. Przedsięwzięcie to organizowane jest przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz WPHI w Dublinie. Więcej informacji na temat warunków udziału można znaleźć tutaj.