Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Sektor spożywczy w Irlandii

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Przemysław Buczkowski | 2017-08-23 11:00:57
żywność, spożywczy, możliwości, sprzedaż, eksport

Irlandia jest znaczącym producentem i eksporterem żywności, ale mimo to także spore ilości importuje

Irlandzki sektor rolno-spożywczy zatrudnia bezpośrednio około 160 tys. osób, a licząc miejsca pracy pośrednio z nim związane - 230 tys. osób. Sektor ten przyczynia się do wytworzenia 8% całkowitego Produktu Krajowego Brutto Irlandii. Obroty handlowe w Irlandii związane z sektorem rolno-spożywczym osiągają rocznie poziom 26 mld EUR. Jest to największy obszar gospodarki, który tworzą rodzime irlandzkie przedsiębiorstwa - bez udziału kapitału zagranicznego.

Sektor jest głęboko zintegrowany z całą gospodarką irlandzką odpowiadając pośrednio za wydatki konsumpcyjne w innych sektorach rzędu 18 mld euro rocznie. Firmy sektora rolno-spożywczego na płace brutto swoich pracowników przeznaczają około 2,1 mld euro.

W 2016 r. produkcja rolna brutto w Irlandii została oszacowana na wartość 6,9 mld EUR, z czego największy udział ma produkcja wołowiny (38,8%), mleczarska (29,5%), a wśród pozostałych grup towarowych duży udział odnotowuje się w hodowli trzody chlewnej (7,8%), hodowli owiec (4%) i uprawie zbóż (3,9%).

W 2016 r. irlandzki eksport produktów spożywczych wyniósł 11,6 mld EUR i w porównaniu z 2015 r. wzrósł o 2,4%. Ambicją rządu jest osiągnięcie do 2025 r. eksportu na poziomie 19 mld euro.

Irlandia jest znaczącym producentem i eksporterem żywności, ale mimo to także spore ilości importuje. Główne pozycje importowane do Irlandii w 2016 r. w kategorii artykuły rolno-spożywcze przedstawiono poniżej:

  • Pozostałe produkty piekarskie (CN190590) - 329,5 mln EUR
  • Pozostałe wina (CN220421) - 250,9 mln EUR
  • Preparaty do karmienia zwierząt inne niż dla psów i kotów (CN230990) - 226,0 mln EUR
  • Wody mineralne i gazowane (CN220210) - 200,6 mln EUR
  • Czekolada i wyroby czekoladowe (CN180690) - 187,0 mln EUR
  • Kukurydza (CN100590) - 164,6 mln EUR
  • Kawałki i podroby z drobiu świeże lub schłodzone (CN020713) - 163,9 mln EUR
  • Piwo (CN220300) - 159,6 mln EUR
  • Makuchy (CN230400) - 159,3 mln EUR
  • Mleko i śmietana o zawartości tłuszczu powyżej 1% (040120) – 149,6 mln EUR

W 2016 r. w pierwszej dziesiątce największych dostawców artykułów rolno-spożywczych do Irlandii znalazły się: Wielka Brytania, Niderlandy, Niemcy, Irlandia Północna, Francja, USA, Belgia, Hiszpania, Argentyna i Polska.

Wśród czynników, które sprzyjają rozwojowi sprzedaży polskich produktów spożywczych do Irlandii jest przede wszystkim konkurencyjna cena. Według danych Eurostat ceny irlandzkiej żywności i napojów bezalkoholowych są wyższe o 20% od średniej UE. Tymczasem w Polsce towary w tej grupie są najtańsze w całej UE (38% poniżej średniej).

Największe szanse w rozwoju sprzedaży polskich produktów na rynku irlandzkim widzimy w zakresie mięsa drobiowego, wieprzowego, wołowego, wyrobów mleczarskich, wybranych owoców (np. jabłek) oraz produktów gotowych. We wszystkich tych kategoriach polska oferta jest bardziej konkurencyjna cenowo niż np. z innych krajów Europy Zachodniej.

Pełne opracowanie dostępne jest do pobrania poniżej.




Pliki do pobrania

Rynek spożywczy w Irlandii
pdf | 783,17 KB
Pobierz