Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Sektor usług hotelarskich i gastronomicznych w Irlandii

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Przemysław Buczkowski | 2016-01-13 00:27:52
sektor hospitality, irlandia

Turystyka jest jednym z ważnych filarów irlandzkiej gospodarki

Turystyka jest jednym z ważnych filarów irlandzkiej gospodarki. W sektorze tym dominują rodzime firmy niezwiązane z kapitałem zagranicznym. Na skutek światowego kryzysu gospodarczego widoczny był spadek napływu turystów zagranicznych do Irlandii. O ile w 2008 r. kraj ten odwiedziło ponad 7,8 mln osób, tak już kolejnych latach liczba przyjeżdżających zmniejszyła się do około 6 mln. Od 2013 r. następowała powolna poprawa i wszystko wskazuje na to, że wyniki za 2015 r. będą zbliżone do sytuacji sprzed kryzysu. W 2014 r. Irlandia przyciągnęła 7,1 mln zwiedzających. Wśród przyjeżdżających dominują mieszkańcy Wielkiej Brytanii, Europy kontynentalnej i Ameryki Północnej.

W 2014 r. w sektorze turystyki odnotowano obroty rzędu 6,6 mld EUR, a wpływy do budżetu z tytułu podatków wyniosły 1,6 mld EUR. Irlandzki sektor turystyczny daje zatrudnienie dla około 200 tys. osób, z czego w hotelarstwie, pensjonatach, restauracjach, barach i cateringu pracuje około 140 tys. osób.

Dużym problemem irlandzkiego sektora hotelarskiego jest jego zadłużenie, które w 2009 r. wynosiło około 6,7 mld EUR. W rezultacie dostęp do finansowania nowych przedsięwzięć, a nawet do krótkoterminowych pożyczek na bieżące funkcjonowanie, był bardzo ograniczony, gdyż banki nie były skłonne udzielać kredytów firmom w tym obszarze. Jeszcze w 2011 r. ponad 60 hoteli w Irlandii miało wprowadzony zarząd komisaryczny lub znajdowało się pod kontrolą banków. Połowa członków Irlandzkiej Federacji Hotelarstwa, która liczy łącznie 1000 hoteli i domów gościnnych, miała problemy z dostępem do środków na bieżącą działalność. W 2016 r. oczekuje się, że zadłużenie sektora zmniejszy się do 3,9 mld EUR.

Duże znaczenie dla turystyki w Irlandii odgrywa sektor napojów alkoholowych. Daje on zatrudnienie dla około 92 tys. osób, a coroczne obroty w branży wynoszą około 3 mld EUR. W 2013 r. w Irlandii alkohol można było spożyć w: około 7,3 tys. pubach, 1 tys. barach hotelowych, 1,7 tys. restauracjach dysponujących licencją na serwowanie wina i 411 obiektach restauracyjnych posiadających prawo do serwowania pełnej gamy alkoholi. Ponad połowa ze wszystkich pubów irlandzkich oferuje jedzenie, z czego 88% z tej części także w formie ciepłych posiłków, a jedna czwarta pubów oferuje rozrywkę dla turystów (muzyka na żywo). Szacuje się, że zagraniczni turyści przyjeżdżający do Irlandii ok. 21% wszystkich wydatków przeznaczają na żywność i napoje.

Bardzo ważną funkcję w Irlandii spełniają puby. Ich liczba waha się w poszczególnych hrabstwach (od około 1. tys. w hrabstwie Cork czy 760 w hrabstwie Dublin, do 87 w hrabstwie Longford), jednak nawet w małych miejscowościach nikt nie będzie miał problemu z ich znalezieniem. Wiele przewodników turystycznych wymienia wizytę w irlandzkim pubie wśród największych atrakcji tego kraju. Jak podkreślają sami Irlandczycy ze względu na częste zmiany pogody puby pozwalają na schronienie, rozrywkę i dostęp do wielu przydatnych informacji turystycznych.

W związku z problemami sektora turystycznego, w tym zadłużeniem w hotelarstwie, rząd irlandzki postanowił wprowadzić środki mające na celu pobudzenie koniunktury. Jednym z przykładów było obniżenie stawki VAT na produkty i usługi turystyczne z poziomu 13,5% do 9%. Rząd Irlandii zdecydował się na taki krok od lipca 2011 r. Obniżona stawka obejmuje między innymi:

  • usługi świadczone przez restauracje i firmy cateringowe, hotele i pensjonaty B&B (ang. bed and breakfast) – z wykluczeniem serwowania napoi alkoholowych i bezalkoholowych;
  • bilety wstępu do: kin, teatrów, muzeów, parków zabaw i rozrywki, obiektów sportowych, galerii, na spektakle muzyczne;
  • usługi fryzjerskie;
  • wybrane kategorie materiałów drukowanych - takie jak: broszury, programy, ulotki, katalogi, gazety.

Materiał źródłowy na ten temat wraz z przykładami usług i produktów objętych ulgową stawką VAT można znaleźć na stronie internetowej irlandzkiego urzędu skarbowego –Revenue.

Organizacje sektora turystycznego w Irlandii:

Wystawy poświęcone sektorowi spożywczemu i „hospitality” w Irlandii w 2016 r.:

Zapraszamy do skorzystania z bezpłatnych usług WPHI w Dublinie

Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Dublinie będzie organizował stoiska informacyjno-promocyjne na wystawach: Hospitality Expo (3-4 lutego 2016 r.) oraz Food and Hospitality Ireland (14-15 września 2016 r.).

Zachęcamy wszystkie zainteresowane polskie firmy do bezpłatnego skorzystania z naszego stoiska. Ofertę tę kierujemy do wszystkich polskich producentów (wytwarzających swoje produkty w Polsce) i usługodawców.

Z naszej strony oferujemy:

  • możliwość bezpłatnego wejścia na targi i korzystanie z naszego stoiska do prowadzenia rozmów handlowych;
  • bezpłatną pomoc w wyszukaniu potencjalnych klientów;
  • zaproszenie irlandzkich klientów na targi (bezpłatnie);
  • sugestie odnośnie zakwaterowania w Dublinie (bezpłatnie);
  • informacje praktyczne odnośnie miejskich środków komunikacji na trasie lotnisko w Dublinie - hotel/ targi (bezpłatnie).

Należy jednak pamiętać, że nie pokrywamy pozostałych kosztów m.in. transportu, zakwaterowania, wyżywienia itp. Nie zajmujemy się również organizacją przyjazdu poszczególnych firm. Przedsiębiorstwa, które chciałyby skorzystać z naszego stoiska prosimy o zgłoszenie tego zamiaru najpóźniej na 10 dni przed targami na adres e-mail: dublin@trade.gov.pl

Dodatkowo istnieje możliwość bezpłatnej prezentacji materiałów marketingowych polskich firm na naszym stoisku. Adres do wysyłki:

Embassy of Poland

Trade & Investment Promotion Section

4 the Vicarage, St. John’s Road

Sandymount, Dublin 4,

Ireland